tisdag 13 mars 2012

Lektionsplanering


Såhär tänker jag lektionen just nu ;) Vad tror ni om det?

/Hanna

Lektionsplanering om värme
Syfte och mål:
Syftet med lektionen är att elever ska få undersöka och få förståelse för olika materials värmeledningsförmåga.

Centralt innehåll utifrån Lgr 11:
• Materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras efter egenskapen,
   ledningsförmåga
.
• Några enkla ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
• Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov.

Material:
Kopparstav, glasstav, järnstav, trästav, varmt vatten, bägare och arbetsblad till experimentet.

Lektionens upplägg:
1.      Introduktion om värme. Vad är värme? Varför behöver vi värme?
2.      Introducera experimentet genom att låta eleverna göra hypoteser och sedan fylla i arbetsbladet.
3.      Eleverna får genomföra experimentet parvis och fylla i arbetsbladet.
4.      När experimentet är genomfört sker en diskussion i helgrupp. Vad blev det för resultat? Varför blev det så? Koppla till begreppet värmeledning för de olika materialen. Koppla till elevernas vardag gällande värmeledning och förtydliga hur värmen transporteras i de olika materialen. Finns det andra material som leder värme bättre eller sämre?
5.      Lektionen avslutas genom att tillsammans med eleverna sammanfatta lektionens innehåll och varför det är bra att känna till fenomenet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar