onsdag 7 mars 2012

Lektionsplanering


Lektionsplanering om värme
Syfte och mål:
Syftet med lektionen är att elever ska få undersöka och få förståelse för olika materials värmeledningsförmåga.

Centralt innehåll utifrån Lgr 11:
• Materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras efter egenskapen,
   ledningsförmåga
.
• Några enkla ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
• Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov.

Material:
Kopparstav, glasstav, järnstav, trästav, varmt vatten, bägare och arbetsblad till experimentet.

Lektionens upplägg:
1.      Introduktion om värme. Vad är värme? Varför behöver vi värme? Hur kan vi göra för att hålla något varmt? Koppla sedan till vilka material hus är byggda av.
2.      Introducera experimentet genom att gå igenom arbetsbladet och hur experimentet ska genomföras. Experimenten genomförs parvis.
3.      Eleverna får genomföra experimentet och under tiden fylla i arbetsbladet.
4.      När experimentet är genomfört sker en diskussion i helgrupp. Vad blev det för resultat? Varför blev det så? Läraren kopplar till begreppen värmeledning och isolering för de olika materialen.
5.      För att förtydliga hur värme transporteras, genom ledning, målar läraren upp en bild på tavlan som visar hur värmen leds i de fyra olika materialen.
6.      Läraren diskuterar med eleverna om det finns andra material som leder värme bättre och sämre.
7.      Lektionen avslutas genom att läraren tillsammans med eleverna sammanfattar lektionens innehåll och varför det är bra att känna till fenomenet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar