fredag 9 mars 2012

Formelsamling

Hej gruppen!

När jag har letat efter värden gällande värmeledningsförmåga/värmekonduktivitet och specifik värmekapacitet så står det lite olika. Ni kanske också har upptäckt det med de material som ni skulle läsa om.
Jag rotade lite efter en formelsamling som vi hade på gymnasiet. Boken heter formler och tabeller från natur och kultur.
I den så finns det en tabell gällande värmeledningsförmåga/värmekonduktivitet och specifik värmekapacitet för några vanliga ämnen. Och de fyra vi har valt finns med. Jag skriver allas värden utifrån boken nedan.

               värmekonduktivitet W/(m*K)     specifik värmekapacitet J/(kg*K)
koppar    400                                            390  
järn         82                                              450
glas         0,9                                             840
trä           0,14                                           400

När vi har skrivit om materialen har vi inte riktigt använt samma ser jag. Utifrån den här tabellen kan vi se att glaset faktiskt har den högsta specifika värmekapacitetet. Av dessa material kan vi även se att trä leder värme sämst och att koppar, järn och trä har liknande värden gällande den specifika värmekapaciteten.


Jag tänkte att denna källa kändes lite säkrare så jag ändrade efter dessa värden. Vad säger ni om det?

/Hanna






4 kommentarer:

  1. bra där hanna! jag har också märkt att det står olika. hittade även olika måttsystem för att räkna ut värmekapaciteten, därför fick jag ett annat värde när jag räknade ut glasets värmekapacitet.

    har ni gjort era intervjuer än förresten? när ska ni ha er lektion?

    kram på er, ha en jättebra helg!

    SvaraRadera
  2. Hej! A jag har gjort intervjuerna med några elever och det gick bra. De har idéer om vad värme är och varför vi behöver det osv..
    Slutet av nästa vecka genomför jag lektionen. När ska du ha den?

    Ses imorgon!

    /Hanna

    SvaraRadera
  3. Okej, jag har med gjort min intervju ! Jag ska ha min lektion på fredag !! Jag tänker nämna att det finns tre olika sätt för värme att transporteras. Så de inte tror att det bara kan transporteras genom ledning.. Sånt vet !! :) Jepp ses i morgon! / sara

    SvaraRadera
  4. jag ska ha min lektion på torsdag! jag vet inte om jag ska prata nåt om konvektion och strålning. kanske bara nämner att det finns fler sätt som värme kan transporteras på.

    godnatt!

    SvaraRadera