onsdag 22 februari 2012

Värmeledning

Igår på handledningen kom vi fram till en ny formulering av fenomenet: vad kan vi använda för att hålla något varmt? Det blir alltså mer fokus på material och deras lednings- och isoleringsförmåga.

Vi behöver ta reda på lite om värmekapaciteten i olika material (t.ex. trä, plast, glas, metall). Och även förstå detta på partikelnivå.

Jag har läst lite mer om isolering och värmeledning. Bland annat att material som innehåller mycket luft har dålig värmeledningsförmåga. Material med mycket luft som inte är i rörelse fungerar bra som isolering.

Till handledningen nästa vecka behöver vi ha förslag på hur vi ska utforma intervjuerna med eleverna. Vi behöver få syn på elevernas förståelse för att kunna utforma lektionen.

Jag och Hanna pratade lite igår om själva lektionen och om att göra experiment där eleverna kan undersöka värmeledningsförmågan i olika material. För att undersöka det kan vi koka upp vatten, och stoppa ner skedar eller "stickor" av olika material i vattnet. Vi  tänkte att eleverna får jobba två och två och får varsitt papper med anvisningar, ungefär såhär:

1) Vilken sticka är varmast och vilken är kallast?
Min hypotes:
2) Testa din hypotes! Stämde den?
3) Vad tror du det beror på?

(Så, eller byta plats på 2an och 3an?)

Vi pratade också om att vi behöver fundera lite över vad eleverna lär sig av detta och kanske framförallt varför de behöver kunna det.

Sen funderar jag lite över vilka begrepp som vi kan ta upp med eleverna. Förslag på det? :)

/Karin

4 kommentarer:

  1. Det låter som ett bra experiment! Man kan tex koppla diskussionerna till barnens vardag kring tex varför metall blir varmre än trä i en bastun och vad som händer när man tar sin hand runt ett järnräcke ute på vintern.. Jag tycker vi ska fokusera på material som leder värmeenergi bra/dåligt. NÄr man bygger tex ett hus behövs ämenen som leder värme dålig. Eftersom gasform leder värme sämst så används ämnen som innehåller mkt luft för att isolera. Man kanske skulle kunna ha nåt test där barnen får gissa vilket som isolerar bäst mellan olika material och sen efter har man en diksussion om det rätta svaret?... Är det intressant att prata om hur värme kan transporteras med barnen?

    SvaraRadera
  2. Efter att ha läst boken teknik i skolan har jag också insett vikten av att ge ut en historisk översikt och barkgrund till tekniken. För att barnen ska förstå utvecklingen av tekniken skulle man tex kunna prata lite om hur man höll sig varm förr när det inte fanns elektricitet, hur se isolerade sina hus osv. och sen koppla det till i dag. På detta viss tror jag barnen får en förståelse för teknikens utveckling..

    SvaraRadera
  3. Detta låter toppen! Det är ju viktigt att eleverna får tänka på varför ett objekt leder värme bättre än ett annat. jag

    SvaraRadera
  4. jag håller med Sara om att det historiska perspektivet är intressant att arbeta in i experimentet.

    SvaraRadera