onsdag 15 februari 2012

En lite fundering..


Intressant inlägg Karin! Jag kom och tänka på dina tankar om  att varm luft stiger, är något som har påverkat vår användning av mössor på vintern och i så fall hur?
Jag tror att detta är något som kan kopplas till vår användning av mössor på vintern. Varför använder vi mössor? En sådan fråga är något vi skulle kunna fråga elever. De kan sedan själva få pröva om det håller sig varmare med en mössa på huvudet eller inte.

När eleverna sedan fått pröva sig fram kan vi sedan kolla med eleverna varför de tror att man blir kallare om man inte använder mössa. Deras hypoteser kan sedan med hjälp av läraren  skapa ett lärande tillfälle med möjligheter att inhämta ny kunskap om att varm luft stiger på grund av att den är lättare, och att kall luft sjunker då den är tyngre. Mössen och dess material är en  teknik som vi människor använder oss av för att bevara vår värme energi och inte bara för att vi kanske fryser om öronen.

Tror ni att ett experiment med mössor, kyla och hypoteser kan leda till ett lärande tillfälle?

/ Sofia

10 kommentarer:

  1. Jag tänker då att det är viktigare att vi håller oss varma om fötterna eftersom det är där luften är som kallast ;)
    Dock läste jag en artikel(så farlig är kylan)på svD.se att det är otroligt viktigt att vi håller oss varma om huvudet. Detta på grund av att när kroppen kyls ner stänger kroppen blodtillförseln till mindre viktiga delar i kroppen och lägger mer vikt att blodet ska nå till centrala organ som t.ex. hjärta, lungor, lever och hjärnan. Blodet pumpar varmt blod till hjärnan för att hålla igång den. Det är därför viktigt att sätta på sig en mössa så att blodet inte kyls ner och även resten av kroppen också.

    Men jag håller med dig om att vi måste bestämma oss för något som gör att eleverna själva får undersöka något. Pratade med Karin om det i dag och vi vill ju inte göra experiment så att de dagen efter ligger sjuka.. Men det skulle nog behövas extrema experiment för det ;)

    Jag har också varit inne på kläder, varför vi använder speciella material i våra kläder för att hålla oss varma. Jag har också tänkt på hur vi kan hålla saker varma genom isolering, t.ex att eleverna kan få göra "termosar" av olika material för att se vilket material som håller värmen bäst.

    Men det är ju inte så otippat att vi alla har olika idéer.. :)

    / Hanna Tornblad

    SvaraRadera
  2. Missade länken till artikeln om kylan i kommentaren ovan..

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sa-farlig-ar-kylan_5755537.svd


    /Hanna

    SvaraRadera
  3. Hej! Så roligt att se att ni har börjat läsa, fundera. Bra att ni både funderar över elevers lärande och ert eget lärande.

    På tisdag finns det många viktiga frågor att samtala om. Har ni några frågor som ni vill att vi ska ha med i vår diskussion får ni gärna skriva ner dessa här på bloggen.

    Några funderingar från mig är hur ert innehåll handlar om energi, materia, liv och teknik? Jag är också nyfiken på vad er egen ämnesteoretiska fördjupning bör innehålla. Ni är inne på vad eleverna skulle kunna få göra under lektionen. Vad vill ni att de ska få möjlighet att lära? och vad är nödvändigt för att de ska få möjlighet att utveckla detta kunnande?

    Vi ses på tisdag.
    /Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Angående hur innehållet är kopplat till energi, materia, liv och teknik, tänker jag kortfattat ungefär såhär:

      Teknik - t.ex. bostäder byggs med hjälp av olika tekniska medel, element, kläder som tillverkas genom att symaskiner används. En termos, som vi pratat lite om att använda i lektionen, är en teknisk pryl.

      Energi - värme = energi. Vi får värme från olika energikällor, som omvandlar energin till värme (rörelseenergi). Vi själva får energi (kalorier) från maten vi äter. Kroppen förbränner/omvandlar energin i långsam takt.

      Materia - olika material (materia) leder värme olika bra beroende på bindningarna inom atomerna eller molekylerna. Material som leder värme dåligt används t.ex. för att isolera hus för att värmen inte skall strömma ut.

      Liv - ja, utan energi hade det inte funnits något liv. I Norden behöver vi värme under vintern för att överleva.


      Skall vi tala om alla fyra begrepp när vi har vår lektion?

      Angående vad eleverna tänker jag att de skall få möjlighet att förstå vad värme är (energi) och att den behövs för överlevnad (liv), hur man genom tekniken använder värmen, och genom olika material (materia) "fånga" den.

      För att de skall få möjlighet att utveckla det tänker jag att de själva skall få undersöka och se skillnader. Som Sofia tog upp kan de få utforma hypoteser som de sedan testar. Till exempel genom att låta dem testa olika "termosar" av olika material.

      /Karin

      Radera
    2. Skulle också kunna få in hållbar utveckling på ett hörn: global uppvärmning - vad det beror på och konsekvenser av detta.

      Radera
  4. Å ett till sista förslag (innan jag tar helg) på en sak som man skulle kunna ta upp med barnen: hur djuren överlever de som varken har hus eller kläder, hur vi människor gjorde förr under vintern när vi varken hade kläder eller hus.

    /Karin

    SvaraRadera
  5. Jag tänker som dig gällande hur värme kan kopplas till energi, materia, liv och teknik.
    Jag undrar också om vi ska utgå ifrån dessa när vi har lektionen för eleverna och berätta om det. Eller ska vi endast koppla de till när vi gör vår ämnesteoretiska fördjupning och redovisningen.. Vi får fråga på tisdag.

    /Hanna

    SvaraRadera
  6. Bra idéer!, glömde jag skriva. Vi får ta med oss alla idéer tills tisdag och diskutera så att vi kan komma fram till något bra.

    /Hanna

    SvaraRadera
  7. Jag tänker typ också som dig Karin när det gäller liv, teknik, energi och materia. Bra att alla har så många förslag! På måndag efter lektionen får vi sätta oss och bestämma intervjuen med barnen och vad exakt det är vi vill att barnen ska lära sig mm. Ses då !

    SvaraRadera