torsdag 3 maj 2012

Mina tankar och reflektioner om teknik



Under min VFU har jag kollat på hur teknik spelar in i elevernas arbeten. Teknik av olika slag synliggörs under lektionerna. Det kan vara en projektor, en cd-spelare eller datorer.  Men även vid producering av handskrivna texter pratas det om en teknik och då skrivteknik för att kunna forma och skriva bokstäverna.  Något som har slagit mig under mina VFU perioder under min lärarutbildning är kommuners olika satsning av IKT i skolan. På min förra VFU plats hade det satsats på en till en när det kom till datoranvändning. Den skolan hade också tillgång till flera smartboards och andra tekniska utrustningar. Men överlag kan jag se att IKT är något som är efterfrågat hos lärarna och de är intresserade och vill använda sig av teknik ur ett pedagogiskt syfte.  Jag kan se att lärare ser på teknik med positiva ögon, i alla fall om jag utgår från de lärare som jag pratat med.  Men hur väl tekniken är förankrad i undervisningen beror på skolans IT satsning.  Att använda sig av teknik och då menar jag t.ex. dator, projektor eller kamera i skolan verkar enligt mig skapa en lust och ett engagemang hos de flesta elever.  I undervisningen om naturvetenskap har jag t.ex. sett hur det använt sig av tekniker för att kunna skapa sig ett nytt papper från gammalt papper. Jag kan säga att teknik och dess användning i pedagogiska syften varierar både när det kommer till lärare och kommunen. Jag tror att det gäller att se teknikens möjligheter som något positivt vid skapade av lärandetillfällen. 


/ Sofia Wetterbro 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar