tisdag 1 maj 2012

Karins lektion om värmeledning

Då klassen är ganska stor (26 elever) genomfördes lektionen om värmeledning i två halvklasser (40 min x 2). Jag kan börja med att berätta att den andra lektionen gick åt skogen! Det var dagens sista lektion och eleverna var trötta. Klassens coola kille satte standarden för lektionen när han ställde upp en pall på bordet som han vägrade ta ner. Min handledare tog ut honom varpå alla andra brast ut i skratt. Det var svårt att få de andra att bli fokuserade igen efter det och en del fortsatte att provocera mig resten av lektionen. Några gånger var jag nära på att storma ut ur klassrummet, men istället bet jag ihop och försökte att behålla lugnet och inte tappa tråden. Lektionen genomfördes och min handledare skällde lite på eleverna efteråt och tyckte att de betett sig illa. Då blev de allt lite röda om sina små kinder.
Efter att eleverna gått hem och jag fått uttrycka min uppgivenhet till min handledare, som menade på att det var mer kaos i mitt huvud än vad det var på riktigt, fick jag trösta mig med att det var en erfarenhet rikare i alla fall.

Hur som helst, lektionens genomförande och upplägg:

Jag började med att skriva upp lektionens mål på tavlan: undersöka olikq materials egenskaper. Vi pratade lite kort om begreppen undersöka, material och egenskaper.

Jag valde sedan att presentera ett elevnära ”problem” och sa att eleverna skulle tänka sig att de var ute i skogen och grillade korv. För att inte bränna sig på elden behövs en pinne att sätta korven på. Jag visade de fyra olika materialen (glas, trä, koppar och järn) som jag hade med mig och sa att eleverna skulle tänka sig att de hade fyra pinnar av de materialen och frågade: vilken av dessa pinnar passar bäst att sätta korven på? Varför? Eleverna hade lite olika tankar men hade svårt att svara på varför de trodde som de trodde. 

Jag frågade sedan vad som skulle hända om man stoppade ner materialen i varmt vatten. Någon trodde att de skulle börja brinna. Någon att de skulle smälta. När en elev sa att de skulle bli varma frågade jag om alla skulle bli lika varma. En elev trodde att koppar skulle bli varmast, eftersom att hans kompis hade berättat för honom att mörka saker sög åt sig värme (vilket ju också är sant -men det har inte med värmeledning att göra, utan strålning) och han tyckte att kopparstaven var lite mörkare än de andra.

Två och två fick de sedan undersöka detta. De formulerade hypoteser (på en skala kallast – varmast, och förklara varför de trodde så), genomförde experimentet, skrev vad de fick för resultat och om hypotesen stämde med resultatet.

I slutet av lektionen hade vi en gemensam diskussion. Jag frågade vad eleverna fick för resultat och skrev upp det på tavlan (i en skala från kallast – varmast). Jag berättade att detta berodde på någonting som kallas för värmeledningsförmåga och att koppar har bäst värmeledningsförmåga och trä sämst av dessa material. 
Under diskussionen diskuterade vi ett par av elevernas hypoteser, som gick att härleda till två andra teorier (värmekapacitet och strålning).

Under diskussionen kopplade jag även tillbaka till korvgrillningen. Denna gång kunde de förklara att en pinne av trä skulle passa bäst att sätta korven på, för att trä leder värme dåligt. När jag frågade varför inte koppar skulle passa bra svarade de att man skulle bränna sig, för koppar leder värme dåligt. Detta tyckte jag visade att de gick förståelse för att olika material leder värme olika bra.

Jag frågade eleverna om de kände till några material som de kunde tänka sig leder värme bättre än koppar och sämre än trä. Någon sa till exempel att metaller leder värme bättre än koppar. Jag berättade då att både järn och koppar var metaller och att det stämmer att metaller är bra värmeledare. Jag berättade att det bara fanns ett ämne som leder värme bättre en koppar och frågade om de visste vilket det var. De chansade lite och en elev trodde att det var guld. Jag sa att det var något annat material som man kunde ha som smycke. Många sa då: "silver!" Vi pratade även om det finns material som leder värme sämre än trä. En elev gav förslaget plast. Jag var lite osäker och sa att det stämmer att plast leder värme dåligt, men att jag inte var helt säker på om det leder värme bättre eller sämre än trä men att det nog inte var jättestor skillnad.

Jag frågade eleverna om de brukade dricka varm oboy. Några gjorde det. En del föredrog kall. Här uppstod en diskussion om vilket som var bäst- varm oboy eller kall oboy. Jag fick snabbt avbryta diskussion och frågade: om man har två glas med varm oboy, ett med en silversked i och en med en träsked i, vad kommer då att hända? De verkade vara eniga om att silverskeden skulle bli varmast. Jag frågade sedan vad som skulle hända med oboyen, och sa att någon skulle svalna snabbare än den andra. Detta var inte var lika självklart och eleverna var lite osäkra. Jag förklarade att den oboyen med silverskeden skulle svalna fortare, för att silverskeden drar till sig mer värme och leder ut värmen i luften.

Trots en dålig andra lektion (första gick faktiskt rätt bra) är jag nöjd med upplägget och tycker att många visade förståelse för begreppet. Ett exempel var när det gick upp ett ljus för en elev som fick en liten aha-upplevelse: ”Aha! Är det därför skeden alltid blir så varm?!”

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar