fredag 20 januari 2012

Litteraturseminarium den 20/1-2012

Litteraturseminarium (20/1-2012) utifrån Wickman och Persson (2009). Naturvetenskap och naturorienterade ämnen i grundskolan: en ämnesdidaktisk vägledning.

Under seminariet diskuterade vi ett antal frågor och kom fram till följande:

Det räcker inte med 3,5 års utbildning för att lärare ska ha kompetens i de sju olika kunskapsområdena som beskrivs i boken. Vi kom fram till att lärarutbildningen är grunden. Vi är inte färdiga lärare när vi har gått klart utbildningen utan lärandet i yrket är livslångt. När vi kommer ut i arbetslivet kan vi börja tillämpa de metoder och modeller som utbildningen har gett oss.  Vi har inte lärt oss allt genom utbildningen. Dock är det inte fler år i utbildning som behövs utan det är viktigt att blivande lärare får komma ut i skolan och testa sig fram för att få ökad kompetens i de sju kunskapsområdena. Det är viktigt att skaffa sig relevanta erfarenheter i arbetslivet eftersom vi tror att yrkeserfarenhet ökar lärarens kunskap i de olika kunskapsområdena. Att gå fortbildning och kompetensutveckling ökar också lärarens kunskap.

Vi diskuterade vilka metoder läraren kan använda sig av i undervisningen och hur man kan anpassa experimenten så att det passar alla elever. Det går inte att anpassa sin undervisning så att det ska passa alla elevers behov dock kan läraren sträva efter det. Det är viktigt att variera innehållet och metoden. Eleverna har olika erfarenheter av ett fenomen. Svårigheten ligger i att läraren behöver variera sin metod och kunna förklara ett fenomen på olika sätt. Läraren ska alltid göra sitt bästa för att det ska bli så bra som möjligt för eleven. Det är betydelsefullt att varva praktiskt och teoretiskt arbete och att vara ute och inne i undervisningen.  Läraren är inte begränsad av materialet utan det är bara fantasin som sätter gränser. Vi har också kommit fram till att det finns nästintill obegränsat med material som en lärare kan använda sig av. Det är viktigt att läraren visar eleverna vad det är eleverna ska kunna. Det kan också behövas flera olika experiment för att förklara ett fenomen. Det är då viktigt att förklara hur de olika experimenten kopplas samman.

Vi anser att det ska finnas en balans mellan lärares kreativitet och bra no-utrustning. Om läraren ska använda sig av no-utrustning är det viktigt att läraren vet hur utrustningen ska användas. Vi tror att det är ofta förekommande att lärare använder sig av tekniskt material för att studera och förstå naturvetenskapen.  Utrustningen ska även vara enkel för eleverna att använda. No-utrustningen kan inspirera och motivera eleverna. Detta kan också läraren göra genom att vara kreativ och fantasifull.  Lärares erfarenheter är också betydelsefullt.

Under seminariet diskuterades även om de sociala egenskaperna är viktigare än ämneskunskaper. Vi kom fram till att det beror på elevernas ålder.  Det är viktigare med de sociala egenskaperna i de lägre åldrarna. Lärarna måste bemöta eleverna på ett bra sätt och även få med sig eleverna. De sociala egenskaperna är en förutsättning för att eleverna ska kunna ta till sig ämneskunskaper. Därför behöver lärarna en social kompetens och även lära sina elever detta.

//
Grupp 1a- Emelie Sieverthson, Therese Skoglöf, Rosanna Pontén, Viola, Christina Johansson
Grupp 1b- Hanna Tornblad, Karin Widell, Sara Sjöström, Sofia Wetterbro,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar