måndag 23 januari 2012

En fundering...

Kristendomen -som ser världen som Guds skapelse, står i konflikt till den naturvetenskapliga synen på hur världen är beskaffad (evolutionen). Som lärare kommer vi att stöta på elever med olika religiösa bakgrunder som har andra synsätt än det naturvetenskapen står för. Vi kommer troligtvis att träffa på föräldrar som inte vill att deras barn skall lära sig om evolutionen. Så en fråga som vi inte hann att diskutera under seminariet men som jag funderar över är hur lärare bör bemöta dessa föräldrar? Hur tycker ni?

6 kommentarer:

  1. Det var en viktig punkt som du tog upp. Din tanke är säkert ett dilemma för många lärare och jag är inte ens säkert att det finns det absolut rätta svaret. Jag tycker att man ska visa både föräldrarna och eleverna den högsta respekt för deras tro, oavsett vilken den är. Självklart att angående evolutionen kan man bemöta olika åsikter. Det är omöjligt att en teori ska ha ”succé” och vara enhälligt accepterad på hela jordklotet.
    Det som vi kan ta upp i en diskussion med en förälder som är mindre nöjd att evolutionen undervisas i skolan är att presentera helheten. Jag skulle försöka förklara att skolan är bort ifrån en indoktrineringsplats. Tvärtom, eleverna får varierade och breda kunskaper och det är inte evolutionen den enda teori som eleverna lär sig. Eleverna får också kunskaper om olika religioner, traditioner, kulturer och de lär sig även hur de själva kan söka information från olika källor. I Lgr11 står att ”undervisningen ska stimulera eleverna att reflektera över olika livsfrågor, sin identitet och sitt etiska förhållningssätt”. Alltså jag som lärare har skyldighet att öppna kunskapens port för eleven och inte att sätta osynliga grindar som har ett skylt ”det här får du inte veta”. Så ser jag saken.
    Man har rätt till kunskaper för att kunna forma egna åsikter, annars vilken skulle vara skillnaden mellan en som går i skolan och en som tror att världen slutar i bästa fall ungefär vid horisont linjen? Självklart att folk hade och har fortfarande egna åsikter även utan utbildning, men vi lever i en värld där bredare kunskaper är ett måste och en informerad människa är en stark människa.
    //Viola (a1)

    SvaraRadera
  2. Vi lärare får förhålla oss till läroplanen och vad den säger att vi ska lära ut. Vi måste också förhålla oss till skollagen och samtidigt visa föräldrarna och barnen respekt. Vi behöver informera eleverna om naturvetenskapliga synen men också den religiösa synen på vetenskapen också. Men det är som sagt en viktigt och svår punkt som du tog upp.// Sofia Wetterbro

    SvaraRadera
  3. Jag håller med er. Det är en svår fråga som behöver lyftas med de föräldrar som motsätter sig undervisningen. Men om föräldrarna ändå inte vill att deras barn inte skall delta i undervisningen blir det problematiskt. Alla barn skall ha rätt att ta del av den undervisning som ges och ha rätt att forma sina egna åsikter. För mig är det en självklarhet, men tyvärr inte för alla. Respekt är en viktig del. Och även om respekten inte är ömsesidig så tror jag att det viktigaste är att ge respekt, för att kanske också få respekt. Frågan är bara vilket man skall förhålla sig till (om de inte går att förena): barnets rättigheter eller respekt för föräldrarna?

    SvaraRadera
  4. Ja, hur mycket vi än vill respektera föräldrarnas olika religioner/kulturer så tror jag att vi som lärare måste hålla oss till styrdokumenten, skollagen och barnens lika rätt till ALL undervisning. Vill föräldrarna hålla barnen borta från skolan under vissa lektioner och vi inte kan lösa det med dem är det inte längre något vi egentligen kan stå för, utan en högre styrelse, då det ju ändå är skolplikt i Sverige. Man vill självklart visa respekt för alla, men barnens rättigheter måste ändå komma först.
    Som Violeta påpekade, skolan finns inte till för att lära barnen VAD de ska tro, utan om de olika religioner och teorier som finns, för att de ska förstå världen och andra människor. Om en lärare sedan försöker "pracka på" eleverna sin egen tro, då är det tjänstefel, för det är inte det som är skolans uppdrag (längre).
    Vi talade om detta lite tidigare idag. Vi kan inte anställa en lärare som diskuterar evolutionsteorin med barn från ateistiska familjer, en som diskuterar islam med muslimska barn, en som diskuterar kristendomen med kristna barn, o.s.v. Vi skall ge ALLA barn den största utbildning vi kan inom alla områden, men det ska inte ha något att göra med deras och deras familjers personliga trosystem.
    Jag tror det är det man måste ta upp och förklara för föräldrarna - det handlar inte om VAD de ska tro på, utan vad för slags teorier och religioner som FINNS och vad de går ut på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror som du Rosanna. Vi kan ju bara göra vårt bästa för att föräldrarna skall förstå. Men skall man låta ett barn delta i undervisningen mot föräldrarnas vilja?

      Radera
  5. jag håller mig dig Rosanna om att vi kan förklara vilka teorier som finns och inte lägga värderingar i vilken religion eller teori som är den rätta. Om jag sen kommer till Karins fråga om vi ska låta barn delta i undervisningen?. Jag skulle förklara för föräldrarna att det finns en skollag och en läroplan, om det inte hade hjälp hade jag bett föräldrarna prata med rektorn på skolan. Kanske är fel men jag vet inte vad jag skulle gjort annars?

    SvaraRadera