torsdag 12 april 2012

Min lektion

Min lektion om värmeledningsförmåga valde jag att ha i halvklass. Det gav mig mer tid att hinna gå runt att lyssna på elevernas diskussioner och vara mer delaktig i elevernas lärande. Det var också en fördel för mig eftersom jag efter första lektionen hann diskutera en del med min handledare om vad jag kunde göra annorlunda till nästa lektion.

Min första lektion gick bra, men en del elever hade svårt att förstå vad exakt det var de skulle göra/ få fram av experimentet. Så till nästa lektion gick jag mer ingåene igenom på tavlan vad de skulle göra. Den andra lektionen gick jättebra. Alla elever var engagerade och verkade tycka det vara roligt. Det var spännande att gå runt och lyssna och prata med eleverna under "experimentstunden". Flera utav eleverna trodde att glas skulle vara varmast eftersom glasen är så varma när man plockar ur dem ur diskmaskien. På så viss kom vi in på värmekapacitet. För att koppla värmeledningsförmåga till barnens vardag pratade vi om när man badar bastu och när man grillar korv. När vi prata om korvgrillning kom vi också in på de två andra sätten värme transpoteras på, vilket jag ansåg var viktigt att nämna så de inte tror att värme endast kan ledas. Diskussionerna var många och det var inte någa problem att koppla detta fenomen till barnens vardag.

Jag fick känslan av att de flesta förstod begreppet värmeledningsförmåga. I slutet av lektionen pratade vi om varför det är bra att veta om hur värme transporteras och jag ställde några frågor till eleverna för att se att de hade förstått.

/ Sara Sjöström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar