Såhär tänker jag lektionen just nu ;) Vad tror ni om det?
/Hanna
Lektionsplanering
om värme
Syfte och mål:
Syftet med lektionen är att elever ska få undersöka och få förståelse för olika materials värmeledningsförmåga.
Syftet med lektionen är att elever ska få undersöka och få förståelse för olika materials värmeledningsförmåga.
Centralt innehåll utifrån Lgr 11:
• Materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras efter egenskapen,
ledningsförmåga.
• Några enkla ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
• Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov.
• Materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras efter egenskapen,
ledningsförmåga.
• Några enkla ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
• Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov.
Material:
Kopparstav, glasstav, järnstav, trästav, varmt vatten, bägare och arbetsblad till experimentet.
Kopparstav, glasstav, järnstav, trästav, varmt vatten, bägare och arbetsblad till experimentet.
Lektionens upplägg:
1. Introduktion
om värme. Vad är värme? Varför behöver vi värme?
2. Introducera
experimentet genom att låta eleverna göra hypoteser och sedan fylla i arbetsbladet.
3. Eleverna
får genomföra experimentet parvis och fylla i arbetsbladet.
4. När
experimentet är genomfört sker en diskussion i helgrupp. Vad blev det för
resultat? Varför blev det så? Koppla till begreppet värmeledning för de olika
materialen. Koppla till elevernas vardag gällande värmeledning och förtydliga
hur värmen transporteras i de olika materialen. Finns det andra material som
leder värme bättre eller sämre?
5. Lektionen
avslutas genom att tillsammans med eleverna sammanfatta lektionens innehåll och
varför det är bra att känna till fenomenet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar